Cultuureducatie
Verzamelproject Wereldse dingen
Wat is verzamelen?
We gaan een leuk project beginnen. Hoe introduceren we het begrip verzamelen bij de kinderen? Waarom verzamelen kinderen en hoe? We veronderstellen dat kinderen zelf graag verzamelen. Samen met de leidsters breng ik het begrip ter sprake en ben benieuwd hoe de kinderen hierop reageren.
De intentie van dit project is kinderen van ruim drie tot acht jaar uit te nodigen hun eigen initiatieven te ontplooien. Begrippen als verzamelen en verzameling worden middels gesprekken verkend. Kinderen laten zien wat zij in hun eigen kratje verzameld hebben. Dit is de bewaarplek waarin zij ieder hun eigen verzameling aanleggen.
Tip: Neem alleen spullen mee die verlijmd mogen worden en die voor het kind speciaal/bijzonder/mooi/interessant zijn.
Per les blijven de kinderen verzamelen.
Vraag aan de ouders
U kunt spulletjes uit huis en uit de speelkamer van uw kind ‘verzamelen’; b.v. kralen, speelpoppetjes, plastic beestjes, autootjes etc. Spullen die buiten het huis, in de schuur, of op zolder te vinden zijn b.v. mooie schroefjes, gekke spulletjes waar je het bestaan niet meer van afweet.
Ga eens wandelen met uw kind in het bos en verzamel zoveel mogelijk spulletjes in een meegenomen plastic tas.
Denk aan blaadjes, takjes, steentjes,hout, plastic, veertjes, besjes, bloemen etc. etc.
Tijdens het project Wereldse dingen besteden we veel aandacht aan het proces van het neerleggen. Om over de verschillende verzamelingen en composities meer verdieping te geven, worden de kinderen aangemoedigd hun verzameling nader te onderzoeken en opnieuw van verschillende kanten te bekijken. Kunnen zij hun verzameling ook tekenen? of in klei representeren. Wat zijn de uitkomsten hiervan? Als echte schatgravers ( binnen het thema Piet Piraat met een echte piratenkoffer, schatkaarten en schatkisten ), Park en pleinjutters ( afgeleid van strandjutten ) en als Raai de Kraai gaan de kinderen aan de slag.